یک پژوهشگر اقتصاد انرژی معتقد است برای جلوگیری از هدررفت یارانه سوخت، سهمیه بنزین تاکسیها باید بر اساس پیمایش واقعی و دادههای ثبتشده در سامانههای هوشمند مانند جیپیاس و تاکسیمتر تخصیص یابد.
با افزایش مصرف بنزین در کشور و عقبماندگی تولید، دوباره بحثها درباره یک طرح قدیمی با عنوان مبادله سهمیه بنزین در بازار داغ شده است. ساده بگوییم: کسی که کم مصرف میکند، سهمیهاش را بفروشد، کسی که بیشتر میخواهد، بخرد؛ و آنطورکه شنیدهها حکایت میکنند، پزشکیان هم با اجرای این طرح موافقت کرده است.
با نزدیک شدن به پایان فصل اول سال و موعد احتمالی بازنگری نرخ سوم بنزین، بحث افزایش قیمت دوباره داغ شده بود؛ اما معاون رئیسجمهور تأکید کرده «اصلاح قیمت حاملهای انرژی» فعلاً در دستور کار نیست.
مدیر سامانه هوشمند سوخت اعلام کرد: اجرای طرح اتصال کارت سوخت به کارت بانکی منوط به ابلاغ دستورالعمل اجرایی به وزارت نفت است و با وجود آماده بودن زیرساختها، هنوز این ابلاغیه ارسال نشده است.
نرخ بنزین آزاد کارت اضطراری جایگاهها معادل ۱۰ درصد قیمت خرید دولت از پالایشگاهها تعیین شد که در شرایط فعلی حدود ۵۰۰۰ تومان است. کارشناسان تاکید دارند که سهمیه ۱۶۰ لیتری برای اکثر خودروها کافی خواهد بود و اجرای این طرح، انگیزه استفاده از سوخت پاک CNG را تقویت میکند؛ موضوعی که در کاهش آلایندگی هوا مؤثر است.
بر اساس اعلام مدیر سامانه هوشمند سوخت، حذف سهمیه بنزین نرخهای ارزان قیمت فقط شامل خودروهای وارداتی با حجم موتور بالای ۱۳۰۰ سیسی میشود و برخی وارداتیهای کمحجم همچنان مشمول دریافت سهمیه خواهند بود.
با توجه به اظهارات رئیس اتاق بازرگانی ایران، طی گزارشی از سوی دفتر اقتصادی معاون اول رئیس جمهوری، در اولین روز افزایش قیمت بنزین در حدود ۴۰ درصد کاهش مصرف سوخت رخ داده است.
سهمیه بنزین خودروهای خارجی و وارداتی با حجم موتور بالای ۱۳۰۰ سیسی و ساخت کشورهای غیر از ایران حذف شده و مصرف این خودروها فقط با بنزین نرخ سوم ۵ هزار تومانی محاسبه میشود.
این طرح که براساس قانون بودجه ۱۴۰۴ تدوین شده، در مرحله نخست بهصورت آزمایشی و برای مدت ۳ ماه اجرا میشود و فعلا فقط شامل بنزین است.براساس آییننامه، مالکان خودرو میتوانند کارت بانکی موردنظر خود را از طریق پنجره ملی خدمات دولت برای دریافت سهمیه سوخت ثبت کنند.
مسعود پزشکیان گفت: اصلاح قیمت بنزین در جهت رفع ناعدالتی است و ماهانه ۸ میلیون تومان به هر باک بنزین یارانه میدهیم.این مبلغ باید به همه مردم برسد، نه عدهای خاص. ما نمیخواهیم چیزی را گران کنیم؛ دولت میخواهد همه مردم استفاده کنند. چرا فقط باید یک گروه خاص از آن بهرهمند باشند.